-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41356 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چگونه بايد ارادة قوي و مضمم در خود به وجود آورد؟ حديثي در اين باره نقل نماييد.

تصميم و اراده قوي پيدا كردن در هر چيزي متناسب با آن مقايسه ميشود مثلاً ارادة قوي در درس خواندن، ارادة قوي در عبادت كردن، ارادة قوي در خود سازي، ارادة قوي در ترك گناهان و... هر كدام راهكار مخصوص خود را ميطلبد.

آن چه در همه مشترك است چند امر است:

1ـ آگاهي به ارزش،

بايد چيزي كه نسبت به آن دنبال ارادة قوي هستيم، ارزشمند باشد و به ارزش آن آگاهي داشته باشيم. بديهي است اگر انسان به ارزشمندي چيزي آگاهي پيدا كند، ميتواند عامل خوبي براي پشتكار و اراده نسبت به آن باشد. اگر كسي ارزش عبادت در شب (شب زندهداري) را بداند، براي آن سرمايه گذاري مناسب ميكند. اگر كسي لذت ترك گناه را بچشد و آثار مفيد آن را ببيند، نسبت به آن ارادة قوي پيدا ميكند. اگر كسي ارزش و فوائد علم و تحصيل را بداند، به دنبال آن گامهاي بلندي بر ميدارد. اگر كسي ارزش خويش را بداند، خود را به گناه آلوده نميكند و تصميم بر ترك گناه ميگيرد. امام كاظم (ع) فرمود: أما ان ابدائكم ليس لها ثمن الا الجنة فلا تبيعوها بغيرها؛[11] بدانيد ارزش بدن شما بهشت است. آن را به غير بهشت نفروشيد.

2ـ ارتباط با خدا: يكي از مهمترين عوامل تقويت اراده است. لازمة ارتباط با خدا و تقوا افزايش قدرت اراده و شخصيت معنوي و عقلي است، مانند سواركار ماهر و مسلطي كه براسب تربيت شدهاي سوار است و با قدرت فرمان ميدهد .

3ـ مبارزه با عادات ناپسند؛ يكي ديگر از راههاي تقويت اراده است. مخالفت با خواستههاي نفساني انسان را قوي ميكند. امام علي (ع) ميفرمايد: غالبوا أنفسكم علي اترك العادات تغلبوها و جاهدوا أهوائكم تملكوها؛ به وسيلة ترك عادات بر نفوس خود مسلط شويد و با هواهاي نفساني پيكار نماييد تا تحت ارادة نيرومند شما درآيند.[12]

استاد مطهري ميگويد: مرحوم آيت الله حجت (ره) سيگاري بود نظير او را نديدهام. گاهي سيگار از سيگار قطع نميشد. وقتي مريض شدند، براي معالجه به تهران آمدند. اطباً گفته: بايد سيگار را ترك كنيد. ايشان ابتدا به شوخي گفته بود: من اين سينه را براي سيگار ميخواهم. گفتند: به هر حال برايتان خطر دارد و واقعاً مضر است. گفت: نميكشم. يك نميكشم كار را تمام كرد. يك عزم و يك تصميم اين مرد را به صورت يك مهاجر از يك عادت قرار داد.[13]

4ـ تلقين نيز يكي از عوامل تقويت اراده است. كسي كه همهاش بگويد من نميتوانم، اين كار غير ممكن است تأثير منفي ميگذارد، ولي اگر به خود تلقين كند: ميتوانم، آسان است در روحية او تأثير مثبت دارد.

[11] بحارالانوار، ج 1، ص 141.

[12] غررالحكم، ج 4، ص 385.

[13] با معارف اسلامي آشنا شويم، شمارة 51، ص 80، به نقل از گفتارهاي معنوي، ص 292.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.